onsdag 13. april 2011

Det ble vårlue...!

Mens jeg var ute og supplerte med mer heklegarn... falt jeg for et hefte med babyklær... og begynte å strikke på en fot til ei ullbukse... MEN det ble VÅRLUE i stedet!

Det er typisk noe sånt som skjer når jeg skal gjøre noe etter mønster. Denne gangen skjedde det fordi jeg var forutseende nok til å øke pinnetykkelsen med 1/2 nummer, til pinne nr 3, for å være sikker på at det i alle fall ikke ble for smått... innen det ble ferdig. Ullbuksa altså. Den skal jo kunne brukes til høsten... Men tidlig i mønsterstrikkingen viste det seg at dette ikke var noen barnestørrelse. Siden jeg hadde lagt opp hele 180 masker, som var redusert til 90, og hullmønsteret var krevende nok for meg, hadde jeg i alle fall ingen ønsker om å rekke det opp. Overhodet ikke. Men det kunne jo kanskje brukes til noe annet...? Det ville jo passe helt utmerket med ei ny lue, som matchet den fine vårjakken som Mette har strikket.


Så etter en passende mengde med mønsterstrikk... gikk jeg over til litt brede striper i hvitt og vårgrønt. Med tre farger i lua passer den godt til andre ting også. Etter noen runder med uendret maskeantall, har jeg felt jevnt rundt lua, -9 masker per omgang (midt i hver stripe), og på slutten er det felt enda mer, slik at det blir en liten spiss til slutt. I alle fall foreløpig er den der. Egentlig fryktet jeg at lua skulle bli for liten... men den passer jo på, så den kan sikkert brukes litt nå på våren, før sommervarmen kommer...


Og så sovnet lille snupp under fotoseansen. :-) Hun er 1/2 år akkurat i dag.

Lua er strikket i Lanett superwash/babyull (fra Sandnes garn) i fargene lys lyng 4622, natur 1012 og grønn 8513. Mønster til ullbukse fant jeg i Lanett baby hefte 1013.

6 kommentarer:

RandiA sa...

Fantastisk fine bilder Hege! Jeg fikk rett og slett tårer i øynene, SÅ NYDELIG. Trenger ikke gå til fotograf dere nei.(Fint håndarbeid også da, men DEN fotomodellen fortjener noe lekkert)

Aud sa...

Åhh, så søt en liten engel dere har!♥
Og lua ble også søt! =0)
Ikke så dumt å prøve ut et strikkemønster før man begynner på det egentlige "produktet", nå vet du akkurat hvordan du skal gjøre det når du begynner på buksa. ;o)

Klem,
Aud

mono sa...

Åh - hjelpes meg! Det nederste bildet av den sovende engelen er helt utrolig vakkert! Hjertet stoppet et lite øyeblikk her! *ler*

Tingelingeling sa...

Så mange koselige innlegg som du har laget, og jeg har ikke fått dem med meg før nå!! Men fint å kose seg her i rolig påskemodus.
Nydelige lille snupp er bare kjempefin, fint å lage ting til en slik nydelig liten fotomodell!! Håper vi kan se fram til varme gode dager med mye uteliv for både store og små! God påske til deg og dine! Klem.

Hege LH sa...

Kjære dere, tusen takk for de søte kommentarene!
Klem Hege

RandiA sa...

Det siste sovebildet der er jo utrolig vakkert da...(opp på veggen med det!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...