fredag 27. mai 2011

Løse tråder

Ting tar tid... ofte er det kun de løse trådene som tar tid, mens selve jobben slett ikke er noen jobb...

Sjalet ble påbegynt for 2,5/3,5 år siden, hvilken jul var det nå...? Mamma hadde et nydelig mønster (på engelsk), og jeg kjøpte deilig garn i Kitten Mohair i to ulike farger, og så satte jeg og mamma i gang med å tolke oppskrifta etter beste evne... for å strikke hvert vårt sjal. Hun var kjempeeffektiv og fullførte flere herlige sjal og skjerf i ulike mønstre... mens jeg "fullførte" ett. Nesten.

Det stoppet opp etter avfelling. Jeg skjønte at jeg (på tross av at jeg felte av så løst jeg bare klarte) ikke hadde mulighet til å ende opp med de "spissene" jeg ville ha på sjalet... Motivasjonen for blokking var ikke tilstede.

NÅ har jeg sett et sjal som det klør i fingrene etter å strikke. MEN jeg kan jo ikke begynne på et nytt når jeg ikke har fullført/tatt i bruk det forrige... ;-) Så da sjalet dukket frem en dag, fikk jeg våtet og blokket det. Med nåler i alle "spissene". Bare for å konkludere med at de er nesten ikke-eksisterende. Uff da. Men mohair er ikke egnet for å rekke opp. Altså ikke egnet å strikke feil med heller. ;-)

Jeg har jo tatt bilder fra blokkingen. Og jeg tok med sjalet ut i marka, og tok bilder der også. Ved en feiltagelse er alle bildene borte. Arrgh! Er det mulig? Noen (jeg) har visst formatert minnekortet en gang for mye.

Så da ble det en ny tur ut i marka, og selv om været ikke var like bra denne gangen, så ble det i alle fall noen bilder fra samme treet som sist.

Og ja, jeg har fått festet de 3-4 løse trådene som gjensto.

Ikke at jeg har tenkt å begynne å strikke på noe nytt med en gang, men nå har jeg i alle fall muligheten... :-)

Nei, vet du hva, der dukket det faktisk opp enda en løs tråd! Ja, da er det bare å finne frem nåla igjen. Altså var det 5 - FEM - løse tråder å feste her. Og jeg har fått meg et mykt og herlig sjal! :-)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...