torsdag 19. mai 2011

Hekling på Fjellheisen

På reisen til Tromsø hadde det "sneket seg med" et garnnøste til neste prosjekt. Hm. Merkelig. Men mønsteret lå igjen hjemme. Ikke at det gjorde noe. Plutselig var jeg igang med de planlagte bestemorrutene. Det vil si, dette er LATE bestemorruter... for de som ikke vil feste for mange tråder... enda et prosjekt i Drops Delight, denne gangen i rosa/lilla/grått.

Etter å ha nytt utsikten på Fjellheisen, var jeg raskt igang med heklingen igjen... i solveggen ved siden av en 2 meter høy snøfonn. Den har vel kanskje smeltet nå da...? ;-)

Inspirasjonen og garnet plukket jeg opp på en tidligere Tromsøtur. ;-) Mønster finnes i BabyDrops hefte 20-22, og det finnes jo også på nett (det glemte jeg), men jeg var forsåvidt ikke så veldig på nett akkurat da. ;-) Så da gjorde jeg mitt beste forsøk... ved nærmere ettersyn har jeg innført følgende endringer:
- 3 ulike nøster med fargevalg rosa/lilla/grått
- hekler med enkel tråd (i stedet for dobbel)
- starter med 5 luftmasker (i stedet for 6)
- bruker 2 luftmasker i hjørnene (i stedet for 3)
- hekler i èn retning... (snur ikke arbeidet for hver omgang)
- hekler 9 omganger (i stedet for 6)
---oo-ups, men det ser da bra ut likevel... ;-)

Jeg er absolutt og helt fornøyd med garnfarge 05 i rosa/grått, og fra et nøste fikk jeg (nesten) 4 ruter.

Garnfarge 01 er grå mix, men det ble rett og slett bare grått og lite synlig variasjon. Her fikk jeg litt grått garn til overs etter 4 ruter, og det kommer jo godt med for å få ferdig den 4. heklelappen på forrige bilde...

Hvis jeg setter disse sammen og putter på mer rosa/lilla, så blir det nok bra til slutt... :-)

4 kommentarer:

Tingelingeling sa...

Dette blir kjempebra! Liker fargene dine og ikke minst at det er tråd som skifter farge av seg selv :) :)
Finnes det også et garn som monterer dem sammen av seg selv??
Tror i så fall jeg må vente til det kommer.....

p.s Takk for visitt til Tromsø! Fint å nesten være der! d.s

Hege LH sa...

Tror jeg skal hekle dem sammen... og at det nesten ikke teller som montering, men hekling... og da er det liksom mer gøy. ;-)

Mette sa...

Ja - 05 og bestemor var nydelig! Så på video på Drops på bestemorruter, og det så komplisert ut i starten - men så pent det ble! Stemmer for å blande fargene dine ja! Da må jeg også kjøpe 05! Tror den passer sammen med 07!

Hege LH sa...

Hihi, dette må jo være et nytt kodespråk... :-) Jeg har også heklet late bestemorruter i 06 (rosa-lilla), men de er bittelitt kaldere. Savner liksom prikken over i'en her. Kanskje sammenheklingen kan bidra til noe...?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...