tirsdag 13. mai 2008

Kålhoder

En av kursmodellene i stable- og skjæreteknikk med buede former er Kålhoder.

Da jeg var på konferanse i USA i 2002, kom jeg over ei fantastisk inspirerende og fargerik japansk bok i en quiltebutikk. Konferansen ble holdt i Monterey, California, og jeg hadde funnet ut at nabosmåbyen skulle ha en quiltebutikk. Allerede første dagen ble ettermiddagsturen tilfeldigvis lagt i den retningen, for rekognosering... Jeg fant ikke èn, men 3 quiltebutikker. Og de hadde søndagsåpent! Butikken The Back Porch var som skapt for meg... Dette var før det ble vanlig med japanske bøker i Norge, og jeg fikk meg ikke til å kjøpe den japanske boka, den var usedvanlig dyr også.

To dager senere var jeg tilbake, og kikket enda mer på boka, og la den fra meg igjen. Men etter å ha kjøpt hauger med stoff, spesielt mye prikker og batikk, og andre bøker, MÅTTE JEG likevel bare ha den. Ja, og heldigvis hadde kollegaen min ledig plass i kofferten sin. ;-)

Vel hjemme igjen sydde jeg teppet Kålhoder. Dette var en helt ny teknikk for meg da, og jeg holdt noen kurs lokalt, uten å vite hvem som var inspirasjonen (japansk). Etter noen år leste jeg om ei utstilling i Danmark, og kjente igjen bildet av forfatteren, Keiko Goke. Hun lager fantastiske quilter.

Etter kursene i 2003, gikk jeg igang med flere blokker, i helt andre farger. Det ble en stor duk med blomster og skjeve nierblokker, og enda en bunke med blokker i svart/lilla/rosa/grå/grønn/petroleumsblå, som blir et puslespill med 44 blokker. Kålhoder har 20 blokker, så UFO'en skal bli noe dobbelt så stort... Må bare pusle litt før jeg bestemmer hva det skal bli til... ;-)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...