lørdag 8. mars 2008

Farger som snakker

Jeg blir ofte fasinert av fargekombinasjoner. Men på quiltelagsmøtet sist onsdag var det en glemt farge som snakket til meg. Lise Bergene hadde bokpresentasjon (Hjertelige lapper), og jeg falt pladask for modellene Liten brikke og Minitepper, og dette uvante rødbrune som var tatt inn, og stoffet som hadde fått hedersplassen som øvre og nedre ramme på det minste teppet. Rødbrunt altså. Det må være år siden jeg har sagt det ordet... Gusj og grums er ofte i bruk. Og mange nye fine brunfarger har dukket opp, men ikke rødbrunt. (De er i den sovende delen av stoffsamlingen...)

Åsa Wettres samling har minst et teppe som gir meg samme følelsen (Lapptäcke från Habo i boka Gamla svenska lapptäcken), også det med tilsvarende innramming. Åh, så herlig og enkelt! (Teppet er avbildet på utstilling i Trondheim i 2005.)

Men jeg må nesten nevne en farge som fullstendig tok pusten fra meg da jeg første gang bladde opp i Trine Bakkes bok (Påskeduk som ekstrasnutt i Lappesaker). Man skal være tøff for å satse på gult sterkere enn du kan forestille deg. Men oj, for en knall opplevelse å se disse fantastiske grusomt gule stoffene i bruk. De gir et sjokk som jeg ikke kan unnvære!

Jeg er inspirert! Minitepper, rammer, farger, stoffer... ;-)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...